Четверг, 28.03.2024, 21:28
Приветствую Вас Гость


Школа "Златен Дракон"

Главная » Статьи » И-Цюан/Да-Чен-Цюан /"Волеви бокс"/

Чжан-Чжуан /стълбово стоене/ от гледна точка на И-Цюан

          

ЧЖАН ЧЖУАН ("СТЪЛБОВО СТОЕНЕ") ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА И - ЦЮАН ("ВОЛЕВИ БОКС")

 

 

ГРЕГЪРИ ФОНГ

 

 

    Кой не знае как да стои? Но да стоиш ПРАВИЛНО е много по-сложно и умствено и физически, отколкото обикновено си мислят хората. Практикуващите И-ЦЮАН, които не тренират правилно бързо се научават как да стоят ГРЕШНО и съответно плащат за това висока цена : след години неправилни тренировки, тези практикуващи имат повече здравословни проблеми и по-малко енергия, отколкото са имали преди да започнат да тренират. Бих искал в тази статия да изясня някои често срещани недоразумения и погрешни представи относно изкуството на стоенето - ЧЖАН ЧЖУАН, и да изложа някои базисни принципи за правилна тренировка от гледна точка на И-ЦЮАН.
   Някои хора стоят за да подобрят здравето си ; някои за да подобрят бойните си умения. И в двата случая обаче, много практикуващи си мислят, че да практикуваш ЧЖАН ЧЖУАН е всъщност почти същото като просто да стоиш без да мърдаш в някаква специална позиция, докато се опитваш да "успокоиш съзнанието си" и да се "отпускаш и потапяш ЦИ".
   Една от най-популярните позиции в ЧЖАН ЧЖУАН е например да стоиш със стъпала на ширината на раменете с леко свити колене и ръцете в поза, все едно държиш голяма топка пред гърдите си. На практикуващия му казват да запази тази позиция и използвайки въображението си да си представи това, което учителя или книгата изисква. Хората предполагат, че простото стоене в такава позиция ще подобри евентуално тяхното здраве или бойните им умения. Надяват се, че ако ВЯРВАТ и стоят достатъчно ПРОДЪЛЖИТЕЛНО, някой ден ще увеличат притока на ЦИ, ще бъдат "по-центрирани" и "вкоренени", ще постигнат по-голяма сензитивност на тялото и спокоен ум и т.н. Преди всичко искам да обясня, че в общи линии това са обещаните "плодове" като последствия от тази практика и този сорт от "вярващо упорство" е това, което болшинството книги и учители препоръчват.


                 

 

    Всъщност, ЧЖАН ЧЖУАН не е просто въпрос на стоене без да мърдаш, с ръце и крака в различни позиции, надявайки се, че с практиката твоите мечти за добро здраве или добри бойни умения един ден ще са факт. Ако някой стои по този начин, то в най-добрия случай той "очаква нещо да се случи". Ученик чакащ по този начин да "почувства ЦИ" е обречен да чака доста дълго наистина. Ключа към правилното стоене е ДА СТОИШ ВСЕ ЕДНО СИ НАЩРЕК, ГОТОВ ЗА ДЕЙСТВИЕ ! И наистина, за разлика от това просто да чакаш ПАСИВНО нещо да се случи, стоенето нащрек с готовност за действие в този смисъл е форма на ДЕЙСТВИЕ . От гледна точка на И-ЦЮАН , ЧЖАН ЧЖУАН - тренировката цели да научи практикуващия да стои ВИНАГИ така, всякаш стои нащрек и е готов за действие - ДА ЧАКА АКТИВНО, точно както котката се кани да скочи върху мишката !
   За да стои правилно, ученика трябва да има елементарна представа за природата на ума и тялото и за това как те работят заедно. Без такова знание препоръките от сорта на " да потопиш ЦИ " са абсолютно безмислени. Въпреки че такова знание може да изглежда неясно или езотерично в началото, когато ученика все пак успее да схване няколкото базови принципа ще разбере, че всъщност в това познание или разбиране за естеството на нещата няма нищо необикновено. Дори не е нужно да си особено умен за да стоиш правилно. Всичко, което е нужно е добър учител и елементарно ниво на интелигентност. Но именно поради това, че това познание е твърде обикновено е всъщност трудно за разбиране и още по-трудно за изучаване.

    За това препоръчвам на всеки, който се е захванал с практиката ЧЖАН ЧЖУАН да забрави поне временно всичко онова, което е чувал или чел за "ЦИ", "меридиани", "микрокосмическа орбита" и т.н. В началото ученика трябва просто да се концентрира върху неговите усещания-тук и сега . Ученика трябва ДА РАБОТИ в различните позиции и именно защото тази работа изисква телесни УСИЛИЯ, а не просто мечтаене за ЦИ, проктикуващия трябва да започне да тренира, отнасяйки се внимателно към тялото си. Само по този начин могат да бъдат разбрани другите традиционни концепции.
   Като начало трябва да разберете как скелета поддържа тялото. Нещо повече, трябва да разберете колко е важна ролята на правилната позиция на скелета, за да може да позволи на тялото да носи тежест. Това е нещо, което повечето ученици разбират след дълго практикуване на оздравителните позиции. Учителя ще постави ученика така, че тежестта да се "смъкне" до пода, а не към коленете. Начинаещите обикновено намират тази позиция за много болезнена, защото за да запазят правилната позиция им се налага да използват мускули, които са отслабнали вследствие на годините прекарани в неправилна практика и лоша позиция. Само компетентен учител може да постави правилно ученика в позициите. И само търпеливия учител ще успее постоянно да коригира позицията на възпитаниците си, когато те променят позициите си вследствие на дискомфорта, който изпитват, благодарение на неизползваните никога до сега мускули. Продължавайки да упорства правилно, ученика рано или късно открива, че тежестта му може да бъде "потопена" до пода само по ПРЕДНАТА линия на гръбнака, а не задната, като по този начин освобождава коленете и кръста от нездравословните натоварвания. Само дългата практика може да да научи практикуващия на правилните постановки на главата, врата и останалите части на тялото.
   Докато способността на ученика да стои все по-дълго време расте, неговото разбиране за ролята на мускулите в стоенето все повече кристализира. Ако държи мускулите си прекалено халтаво - позицията му ще се разпадне. В такива случаи обикновено се прегърбват, главата се изкривява назад и прочие. От друга страна, ако напрегне мускулите си, само и само да запази позицията, то тогава тялото се вдървява и не може да става дума за никакъв баланс и устойчивост. Едва сега ученика започва специфичната физическа работа, която е характерна за ЧЖАН ЧЖУАН . Това не е тест за това колко дълго еди кой си може да издържи на дискомфортно положение на тялото. Напротив, колкото по-дълго стоите, толкова по-комфортно трябва да се чувствате, което обаче не идва от само себе си, то трябва да бъде изследвано и съзерцавано. Така че да се отпускаш си е трудна работа. Колкото по-дълго стоиш толкова по-трудно е да се отпуснеш. И колкото е повече физическата работа, т.е. - напрежението, толкова повече ще се борите за да се отпуснете. Ученика разбира, че трябва да ПОЗВОЛИ на мускулите му да поддържат тялото изправено. И това важи не само за ЧЖАН ЧЖУАН , а въобще за практиката в У ШУ/Кунг-Фу !


                

 

    Ето например какво включва работата на тялото, когато носите тежка торба: ако туриста иска да носи тежката раница, то той трябва да позиционира правилно скелета си и да се отпусне достатъчно, за да може да извърши работата, наречена "носене на раница". В противен случай или просто ще падне под тежестта на раницата или много бързо ще се измори от това, че свил мускулите си прекалено. Няма секрет в това, всеки го е вършил. Ако скелета е правилно поставен и човек е наистина релаксиран, мускулите сами ще ОТКЛИКНАТ на това, което се изисква да свършат. Но този фундаментален принцип - така наречения "по-потъналото печели" - е един от най-трудните за разбиране при този вид тренировка. Трябва да има точно толкова релаксиране колкото и работа и точно толкова работа колкото и релаксиране. Едното без другото е абсолютно безполезно и уязвимо.
   Както казах, ученика трябва да се научи да работи в позициите. За разлика от туриста с неговата тежка раница, практикуващия ЧЖАН ЧЖУАН трябва да поддържа собствената си тежест. И защото трябва да извърши работата за "вдигане на тежка раница" без реална такава, то тогава той сам трябва да си направи СЪПРОТИВЛЕНИЕТО, което иначе оказва действителната раница ! Също като например да се наклониш към стена, без реално тя да съществува. Или пък все едно изкореняваш дърво, без обаче действително да дърпаш дърветата по парковете. Това е то да вършиш истинска работа, но без вършене, действие чрез бездействие и прочие. Тоест - ти трябва да тренираш така, все едно действително вдигаш раници и изкореняваш дървета но от друга страна -да не го правиш буквално, защото тогава твоята тренировка вече с нищо не се различава от тази на някой тежкоатлет, което пък няма нищо общо с ЧЖАН ЧЖУАН и бойните изкуства въобще. Ето защо трябва винаги да имате едно наум, когато някой ви предлага да увеличите СИЛАТА на бойните си умения просто като ви прати в най-близката фитнес зала ! Представете си - ако ви е трудно да запазите позиция с протегнати ръце напред за 1 час без да НОСИТЕ тежест, само защото НЕ СТЕ РЕЛАКСИРАНИ, то тогава много интересно как ще успеете да го направите с действителна тежест ?! Но пък да легнете на дивана и да "му отпуснете края" - уви, това също не работи, това НЕ Е ОТПУСКАНЕ, а РАЗЛАГАНЕ !
   Ето защо компетентния учител ще настоява питомците му да упорстват в началото в най-простички позиции, но да РАБОТЯТ ("ЛИЕН ГУН "- на китайски) истински, вместо да ги остави да си фантазират за "вкореняване" , "поддържане на небесата" или " яхване на тигъра".
   Така първия ключ към правилната тренировка е разбирането как скелета и мускулите работят заедно при всяко едно телесно движение. Да повторим: Правилната позиция на скелета е това, което позволява на мускулите да откликнат на действието, което трябва да се извърши. И още веднъж, да предположим че някой релаксира в ЧЖАН ЧЖУАН за да може да изпълни изискванията. Обикновено обаче, болшинството учители и ученици забравят, че релаксирането без работа е безполезно. В края на краищата ученика трябва да се научи как да използва своя " И " (ум, воля, съзнание) за да извърши сложната работа, наречена удряне. В това движение, както и във всички останали "И" ръководи мускулите и скелета. "И" без тяло е като генерал без армия. Тялото без "И" е като армия без генерал. Ще коментираме това малко по-надолу, а в една следваща статия - по-подробно. За сега най-важното е да има поне в основни линии разбиране по въпроса за принципа "по-потъналото печели" преди да се опитвате да разберете как ума работи в такъв вид тренировка.
   Нека сега да разгледаме в детайли правилното позициониране на тялото в основната ЧЖАН ЧЖУАН позиция. Както стана ясно функцията на скелета е да поддържа тялото. Без основа и поддръжка, всичките мускули, " И ", и ЦИ на света са нищо повече от безполезна шлака. За здраве, за бойни умения или просто за добро самочувствие в ежедневието, скелета трябва да е позициониран така, че тежестта на тялото да "изтича" до земята през стъпалата. Ако скелета е крив, то кръста и коленете ще носят прекомерен товар при поддръжката на тялото.
   Независимо дали се отнася конкретно за тренировката ЧЖАН ЧЖУАН или въобще за позиционирането на тялото принципите са общи - ъгъла на сгъване на коленете трябва да е оптимален за носене на тежестта на тялото - нито изпънати, нито пък прекалено свити и винаги проектирани върху вътрешната част на стъпалото, а не външната. С една дума начинаещия трябва да разпредели около 70% от тежестта си върху петите и след това естествено да приклекне, все едно се кани да скочи напред и нагоре.

 

                                 
 

    Мускулите на кръста не са предназначени да носят тежестта на тялото. Тя трябва да бъде "потопена" по предната линия на гръбнака до тазобедрените стави и от там към стъпалата. Именно поради това ученика трябва да се стреми да направи кръстта си колокото може по-плосък. Ако кръстта е хлътнал а бедрата разтворени, то тежестта ще бъде "издърпана" от бедрата, което ще доведе до претоварване на кръстта. Докато ученика се учи да изправя кръста си в същото време той неизбежно ще предотврати повдигането на гръдния кош. Това е защото има пряка връзка между кръста и гръдния кош. Обикновено начинаещите след като се изморят от стоенето допускат точно тази грешка - изкривяват гърба и повдигат гръдния кош. Разбира се с течение на времето, практикуващия се научава да "потопява" гърдите си и да изправя кръста си и открива, че гръбнака му може да функционира оптимално именно в това положение.
   Във връзка с това, следващото важно звено от механизма на стоенето са мускулите на врата. Ако тази област на тялото е вдървена, то всички останали движения ще иглеждат по същия начин или ще бъдат прекалено механични.
   Мускулите в тази област могат да работят ефективно, само ако главата и гръбнака са коректно поставени. Прословутата препръка "да се потопи ЦИ в ДАН ТИЕН " може да се изпълни, само ако врата е поставен по такъв начин, че позволява на тялото да откликва спонтанно на изискваните движения. Врата не е само поставка на главата, а е ключ към правилното стоене въобще. Грижа на учителя е да наблюдава и постоянно да коригира учениците си в изпълняването на тези изисквания.
   След известно време практикуващия научава много за това как да позиционира скелета си докато стои. Но, както вече споменахме той трябва да обръща внимание и на работата на мускулите си. Постоянното повтаряне на това може би ще смути болшинството практикуващи, защото като цяло те са били инструктирани само да се отпускат - като че ли само отпускайки се един ден те ще могат използвайки своето ЦИ да победят противника. Но в крайна сметка мускулите са неразделна част от цялата работа свързана със стоенето, движението и удрянето. Както споменах вече, отпускането без работа е безполезно. ЧЖАН ЧЖУАН е сериозна практика, включваща и ума и тялото. Целта обаче, не е просто да се заздрави еди коя си група мускули, а да се свържат колкото е възможно повече групи мускули, така че дори в най-елементарните движения да бъде включено цялото тяло. Това се има впредвид, когато се казва, че трябва да се движиш като "едно цяло".
   След като ученика е схванал ролята на скелета и мускулите в стоенето, следва да разбере как генерира и контролира своята сила. Много са склонни да подценяват полезността на стоенето за бойни цели, мислейки че това има повече отношение към здравето. Но самото разделяне на здравословен и боен аспект е признак за тотална неграмотност по отношение на тренировката. Ученик, който се грижи единствено за това как изглежда докато стои в ЧЖАН ЧЖУАН няма да постигне нищо. Напротив, онзи който задълбочава своята практика, обръщайки внимание на мускулната работа в позите ще стигне далеч по-напред. Но ако спре до тук той ще пропусне третия изключително важен елемент от работатат с ума и тялото.Това, което ще спомена тук е третия аспект от тренировката ЧЖАН ЧЖУАН - дискусия за движението, но ще засегнем само върха на айсберга . За детайлите ще стане въпрос в една друга статия. Най-важното е да се наблегне на това, че истинската цел на ЧЖАН ЧЖУАН практиката е развиването, усъвършенстването и контрола на силата.
    Ако читателя внимателно е следил мисълта ми до тук не би трябвало да му е трудно да разбере базовия принцип за генериране на сила, например за удар с ръка. Всяко телесно движение, което е подкрепено от целия опорно-двигателен апарат има сила. Колкото повече сегменти от тази система мога да включа към едно движение, толкова по-стабилно и силно ще бъде то. Ето например, да вземем преместване на тежък предмет с ръка. Тъй като тежеста оказва съпротивление на желаното от мен движение, аз трябва да коригирам позицията на скелета си така, че да мога да задвижа колкото може повече мускули за да задвижа ръката си. Е, практикуващия ЧЖАН ЧЖУАН трябва да се научи да повдига и да придвижва тази същата тежест, но без да има реална тежест в ръцете. Той трябва да се научи да "действа чрез бездействие". В същия смисъл боеца трябва да може моментално да "изстреля" своята сила към противника си. Но за целта първо трябва да се научи да СЪЗДАВА силата, след което да се научи да я ИЗПОЛЗВА.
   За да може да "пренесе" енергията си, ученика трябва да има сила и скорост. Адекватно обяснение на тези две категории би надхвърлило рамките на тази статия, но все пак практикуващия трябва да има някаква идея накъде водят неговите тренировки, така че бих искал да спомена нещо относно скороста и силата. Ученика трябва да разбере три неща за силата:

 

1.Създаване на силата.

2.Посока на силата.

3.Контактна точка.

 

Преди всичко трябва да стане ясно, че правилно пренесената сила трябва да ПРОНИКНЕ в противника, а не просто да го бутне.

 

1. Практикуващия се научава да генерира своята сила чрез редовна и интензивна ЧЖАН ЧЖУАН практика. С течение на времето практикуващия се научава да намира все по-добра основа за която и да е позиция на тялото. Мислещия ученик скоро разбира, че няма край в този аспект от развитието, тъй като няма край в "поддръжката", която той може да подсигурява на тялото си . Така че, колкото по-дълго и по - интелигентно практикува човек, толкова повече мускули може да организира за да служат като "подпорка" на неговата позиция.

 

2. Тъй като мускулите работят ефективно само ако скелета е правилно поставен, насочването на силата е въпрос на дистанцията между двата противника. Тя се контролира от стъпките - нещо което няма да коментирам в подробности, тъй като излиза извън рамките на темата. Основния проблем, който трябва да бъде решен от ученика трябва да бъде ясен : Човек може да реализира силата само ако е позициониран правилно. Следователно той трябва да се движи така, че винаги да ВЗИМА ПОД ВНИМАНИЕ противника си и да завършва движението си БЕЗ ДА НАРУШАВА ЦЕЛОСТА на конструкцията, изградена и подпомогната от негова та ЧЖАН ЧЖУАН практика. От този момент става ясно, че ученика трябва да се научи как да се ДВИЖИ правилно.

 

3. И накрая, ученика трябва да се научи да контролира точката на съприкосновение при удар. Това е най-трудния аспект за обяснение. Следващите обяснения ще са достатъчни за настоящата дискусия. Първо, ученика трябва да разбере, че правилния удар не се ХВЪРЛЯ, а се ОСВОБОЖДАВА. С две думи, боеца практикувал грамотно ЧЖАН ЧЖУАН удря чрез светкавично ОСВОБОЖДАВАНЕ на мускулите от съпротивлението, което миг преди това той сам е създал в посока обратна на посоката на удара. Още веднъж повтарям, ЧЖАН ЧЖУАН практиката има за цел да приучи практикуващия да създава колкото може по-голямо съпротивление в колкото може повече посоки, но без НАПРЯГАНЕ, което би присъствало при повдигането на истинска тежест например. Колкото по-голямо е съпротивлението освободено в правилната посока, толкова по-голяма е силата на удара. Запомнете, че ученика винаги трябва ДА РАБОТИ СРЕЩУ съпротивлението. Ето защо трябва да се прави строга разлика между този вид РАБОТА, от простото стягане, контрахиране на мускулите. Съпротивлението може да бъде ОСВОБОДЕНО СВЕТКАВИЧНО ! НАПРЕЖЕНИЕТО - НЕ МОЖЕ ! Ученик, който е напрегнат, трябва да направи две неща, за да се движи, и двете при това изискват ВРЕМЕ : Първо, трябва да отпусне стегнатите си мускули и второ трябва тепърва да ИНИЦИИРА момента. Напротив, ученика, който работи срущу съпротивлението, трябва просто да СПРЕ да го прави мигновено. Второ, ученика трябва да се научи КАК и КОГА да ОФОРМИ цялостната си конструкция и най-вече точката на съприкосновение с противника. Казвам ОФОРМИ, а не ВТВЪРДИ както обикновено се коментира това, тъй като веднага ВТВЪРДЯВАНЕТО се асоциира с НАПРЯГАНЕ, а това е страшно далеч от истината !!! Ето защо предпочитам термина оформи.
   Та, ако ученика ОФОРМИ прекалено рано или остане както обикновено прекалено СТЕГНАТ, - никаква мощ не може да бъде трансферирана към противника. Най-много да го бутнете, блъснете или да го разклатите ! Ако оформянето стане прекалено късно или не е грамотно изпълнено, половинчато е, можете например да си счупите китката или ръката или дори крака. Ученика трябва да ОСВОБОДИ напрежението в ЦЯЛОТО тяло и да БЪДЕ ГОТОВ да се ДВИЖИ както ПРЕДИ така и СЛЕД момента на удара, за да може мощта да ПРОНИКНЕ в противника. В крайна сметка, способноста на ученика да решава адекватно този проблем е изцяло СЛЕДСТВИЕ от неговото разбиране за "ПО - ПОТЪНАЛОТО ПЕЧЕЛИ" : структурата на скелета и мигновения контрола върху мускулите.
   Толкова за силата. СКОРОСТА е също важен фактор за добрия удар. И тук както обикновено има колкото си щете място за недоразумения. Обикновено хората мислят за скороста като за критерий, за това колко бързо нещо се придвижва от една точка до друга в пространството. Да, този вид скорост върши работа на лекоатлетите, но виж когато говорим за бойни изкуства нещата са малко по-различни.
   Първо, гореспоменатия вид скорост е физически параметър и той естествено ИМА ГОРНА ГРАНИЦА за това колко бързо някой може да премести скелета си от точка А до точко Б. От тази граница нагоре просто никой не може да мръдне. Ако такова рязко преместване на скелета е всичко, което разбирате под скорост, то тогава рано или късно един ден ще се събудите на 60, 70 или повече години и ще разберете, че отдавна не сте способни на такова нещо и колкото повече остарявате, толкова повече "излизате от форма" ! От гледна точка на И ЦЮАН а и въобще на У ШУ, скороста на боеца е по-скоро критерий за това, колко бързо и ХАРМОНИЧНО може той да организира скелета и мускулите си ЗА ДА ЗАПОЧНЕ или ЗА ДА ПРОДЪЛЖАВА дадено движение. В този смисъл, за този вид скорост НЯМА ОЧЕВИДНА ГОРНА ГРАНИЦА ! Винаги има ОЩЕ мускули, които да се включат в ПОДКРЕПА на движението и винаги има възможност за по-бързото им организиране. Така че от тази гледна точка скороста не е толкова телесна функция, колкото функция на "И"- на УМА ! Колко бързо можете да изпратите "съобщение" на мускулите си ? Колко силен е този сигнал ? А колко групи мускули можете да включите и свържете МОМЕНТАЛНО ? А колко силни са връзките между мускулите ? А колко време могат мускулите ви да издържат на този режим на работа ? И не на последно място, достатъчно интелигентно ли реагират мускулите ви на натоварванията, на които са подложени или просто са големи и тъпи ? " Тъпите " мускули и слабия " И" създават съпротивление, което ПРЕЧИ на скороста !

 

                    
 

    Като цяло, хората погрешно разбират природата на телесните движения и мислят за тях като за нещо свързано предимно със скелета. Това е ГЛАВНАТА причина за "ПРАЗНИТЕ" и "БЕЗЖИЗНЕНИ " ДВИЖЕНИЯ на болшинството поклонници на бойните изкуства : ПРОСТО ОТСЪСТВА ГРАМОТНА МУСКУЛНА РАБОТА В ДВИЖЕНИЯТА, ПОДКРЕПЕНА ХАРМОНИЧНО ОТ " И " - СЪЗНАНИЕТО !
   Например, любителите на ТАЙ ДЗИ ЦЮАН обикновено демонстрират просто БАВНИ движения, но те са бавни не само в прекия смисъл. Други пък ги инструктират да се движат бързо и рязко, защото стила им бил такъв и така щели да придобият сила ударите,блоковете им и прочие. Послушно следвайки такива инструкции, можете да постигнете каквото си щете, но не и ФИН КОНТРОЛ върху ЦЕЛИЯ опорно-двигателен апарат И ТО БЕЗ ДА СЕ ИЗКЛЮЧВА важноста на СЪЗНАНИЕТО ! Ето защо, дори да движите вашия скелет бързо - РЕАЛНА скорост няма да има ( в смисъл на моментална мускулна интеграция) . И така, типичния боец, независимо дали практикува У ШУ или друго бойно изкуство, упорито лее пот, но това което постига като цяло е най-много РЯЗКО ПРЕАРАНЖИРАНЕ НА СКЕЛЕТА ПО ЗАДАДЕНИ ПРАВИЛА ! Поради горепосочените причини обаче, това безумно преаранжиране на скелета НИКОГА няма да генерира ПРОНИКВАЩА сила във вашите удари. Нещо повече - очакват ви куп здравословни проблеми с напредването на годините !
   И така, това са някои от базовите концепции на ЧЖАН ЧЖУАН тренировката: скелетна поддръжка, мускулен контрол, и " И " - съзнание. Ако разбирате тези три неща - имате добър шанс да прогресирате, без значение дали просто подобрявате здравето си или бойните си умения. В противен случай си губите времето и ще си имате здравословни проблеми.
   Този метод на тренировка е изключително предизвикателен. Ученик, който иска да следва този път, трябва буквално да се събуди и да работи. Тази работа интензивно натоварва както тялото, така и ума и твърде често се оказва, че човек просто не е готов да посрещне тези трудности. Това са лошите новини. Добрите новини са три. Първо, наистина прогреса в този подход към тренировките е неограничен. Винаги има мускулчета, които да включите към дори най-простичкото движение и да подобрявате качеството на връзката им и скороста с която ги свързвате. Ето защо няма граници за вашата сила. Второ, какъвто и прогрес да усещате, дори и най-скромния - той моментално се оказва полезен. Подобрява се здравето ви, мисленето, начина по който се движите. Ако се занимавате с някакъв вид бойно изкуство, безжизнените и вдървени форми изведнъж придобиват смисъл, тежест и жизненост. Трето, което вече сигурно сте разбрали, тренировките ЧЖАН ЧЖУАН помагат на човек да премахне пречките на пътя на естественото функциониране на тялото и ума, а не да прибави нови такива, чрез изкуствени форми, от които кашата става все по-голяма. Различните ученици ще напредват по различен начин, но винаги в една и съща посока : всеки към неговия изначален ум и тяло и далеч от изкуствено наслагвани форми, които още повече объркват човек.
   Колкото и изчерпателни да се стараем да бъдем, това което може да стори компетентния учител не може ните една книга, да не говарим за статия. Само такъв човек, чрез живото си присъствие може коректно да наставлява своите възпитаници с максимален ефект.
   За финал ще повторя само най-важното - не се постига нищо само чрез ОТПУСКАНЕ, но от друга страна, много внимавайте как ще РАБОТИТЕ и какво разбирате по-точно под работа. Ако подходите като към поредния ФИТНЕС - очакват ви разочарования.

 

 

 

                        

Категория: И-Цюан/Да-Чен-Цюан /"Волеви бокс"/ | Добавил: Доктора (23.01.2015)
Просмотров: 665 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Меню сайта
Категории раздела
Общи статии [18]
Син-И-Цюан /"Бокс на насочената воля"/ [17]
Ба-Гуа-Джан /"Дланта на 8-те мистични триграми"/ [11]
Тай-Дзи-Цюан /"Бокс на Великия Предел"/ [3]
И-Цюан/Да-Чен-Цюан /"Волеви бокс"/ [1]
Традиционни Кунг-Фу оръжия и др. [15]
Духовна култура, философия, Ци-Гун/Ней-Гун и езотерика [7]
Други стилове на Кунг-Фу и традиционни бойни изкуства [5]
Здраве и дълголетие [6]
И-Ли-Цюан /"Духовен и физически бокс"/ [3]
Кали/Арнис/Ескрима [7]
Вход на сайт
Поиск
Друзья сайта
  • Создать сайт
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0