Вторник, 16.04.2024, 20:18
Приветствую Вас Гость


Школа "Златен Дракон"

Главная » Статьи » Син-И-Цюан /"Бокс на насочената воля"/

Интервю с майстор Ди Гуоюн - експерт по Син-И и Ба-Гуа

      Интервю с майстор Ди Гуоюн - експерт по Син-И и Ба-Гуа

 

 

Интервю с Г-н Di Guoyong, експерт по Син-И-Цюан от Пекин и президент на Пекинската Асоциация за изследване на Син-И


                       


от Jarek Szymanski
превел: Цветан Василев

редакция: д-р Дориян Александров

Photos - courtesy of Mr. Di Guoyong, all translations and notes by Jarek Szymanski;  © J.Szymanski 2003

http://www.chinafrominside.com/


Г-н Di Guoyong е роден през 1949 г. в окръг Xiong,привинция Хъбей. През 1963 г., три години след като семейството му се преместило в Пекин, той станал ученик на Zhao Zhong-експерт по Шаолин Чан-Цюан (Shaolin Long Fist Boxing) и Син-И-Цюан (Xingyiquan). През 1973 г., посредством представянето му от Zhao Zhong, г-н Ди става ученик на У Бинлоу и започнал да изучава Чуо-Дзяо-Фан-Дзъ-Цюан. От 1977 г. г-н Ди започва да изучава Ба-Гуа-Джан при Li Ziming и става един от първите ученици на Ли. Много години той се учи и от много експерти по бойни изкуства от старото поколение. През 1983 г. заедно с Bao Yucao господин Ди не само предложил да се основе Асоциация за изследване на Син-И в Пекин, но също така взел активно участие в подготвянето на Асоциацията, служел като неин секретар, вице-президент и понастоящем е президент на Асоциацията. От 1981 г. г-н Ди преподава Син-И-Цюан и Ба-Гуа-Джан в Пекин, а между 1989 и 1990 г. в Камерун. Неговите ученици се справят много добре както в формените упражнения (таолу) така и в свободни състезания (бел.преп. - free fighting competitions), включително второто място в категория 65кг. на Zhang Yanming на Общокитайските Санда състезания (бел.преп. - all-China Sanda Competition).
[според "The Register of Beijing Contemporary Martial Artists", Beijing 1998 (бел.преп.- "Кой кой е в съвременните бойни изкуства в Пекин)].



Jarek Szymanski: Г-н. Ди, моля кажете ни как така се получи че започнахте да практикувате бойни изкуства?

MR. DI GUOYONG: През 1960s, 1960-1962 г., в Китай нямаше достатъчно храна. Ние му казваме "Трите години на природни бедствия. По онова време бях много млад, 11-12 годишен, и растях бързо. Но понеже нямахме достатъчно храна и здравето ми беше много лошо. Тогава, тъй като бях добър ученик, успях да издържа приемните изпити в The First Secondary School affiliated to the Beijing University. Но аз бях много болен – rheumartritis (възпаление на ставите) който поразяваше цялото ми тяло, така че бях освободен от трудово и физическо възпитание. Болестта ми беше толкова тежка, че когато учителя влезеше в класната стая и ние трябваше да станем и да му се поклоним - аз не бях задължен, поради простата причина че не можех! Някой съседи предложили на родителите ми да пробват с акупунктура, но това не беше по джоба на семейството ми (родителите ми бяха стари, майка ми работеше като камериерка), така че посетих доктора само веднъж. По това време един от по-старите ученици от нашето училище който беше помощник в нашия клас (бел.преп. - who was an assistant for our class) изучаваше Син-И-Цюан („Бокс на насочената воля”) и аз започнах да се обучавам от него. Тогава бях на 13 години. По-късно той ме представи на своя учител - Zhao Zhong от Haidian District в Пекин. Като тренирах Син-И-Цюан без прекъсване, след известно време здравето ми се подобри. Главната причина за заниманията ми с бойни изкуства беше за да се възстановя, да стана здрав и силен. Забелязах че практикуването на бойни изкуства действително подобрява здравето и продължих да изучавам Син-И-Цюан.

JS: Значи първият стил който сте започнали да практикувате е Син-И-Цюан?

MR. DI: Не,всъщност започнах с Шаолин-Цюан, Шаолин Чан-Цюан (Шаолински „Дълъг бокс”).

JS: Това същия Чан-Цюан, който в момента се препода и демонстрира по състезанията ли е?

MR. DI: Не, беше раличен. Беше традиционен, стар, прост и unsophisticated стил. Движенията му, позициите, бяха малки, амплитудата на движенията не беше голяма също, въпреки че стила включваше също и летящи ритници, ритници с въртене и т.н. Практикувах с Zhao Zhong повече от 10 години.

JS: Ами Културната Революция? Занимавахте ли се с обучението си по бойни изкуства (Кунг-фу/У-Шу) по това време? Не бяха ли забранени бойните изкуства тогава?

MR. DI: Да, бойните изкуства бяха забранени, но мен не ме интересуваше - продължавах да тренирам.

JS: Родителите ви съгласни ли бяха вие да се занимавате с бойни изкуства?

MR. DI: Преди да почна да уча от Zhao Zhong, той настоя един от родителите ми да отиде да се види с него. Това беше не само за да се увери че родителите са съгласни и подкрепят практиката на детето в бойните изкуства, но и за да се запознае с тях, да се опознаят.Тогава баща ми купи 1кг cake (което си беше голям разход тогава) и отиде да се види с учителя ми. Баща ми също харесваше бойните изкуства - семейството ми е родом от окръг Ли, провинция Хъбей, където бойните изкуства са много популярни. На село няма какво да се прави през трите зимни месеца, за това децата събирали малко пари за да купят газ за фенери и да учат бойни изкуства от учител. Имало един учител по бойни изкуства работещ за семейство Ван, местни богаташи. Ван имаха голям двор където децата учили бойни изкуства. По-късно баща ми даже ми показа няколко движения който е научил през детството си, като У-Хуа-Пао („Оръдието на петте цветя” или „Пет цветни експлозии”) (бел.преп. - в оригинала е "Wu Hua Pao" [Cannon of Five Flowers]).

JS: Това форма в Син-И ли е? Доколкото съм запознат няма форма с такова име в Син-И?

MR. DI: Не, това е Чан-Цюан („Дълъг бокс”). През пролетните празници (Китайската Нова Година) групи от практикуващи бойни изкуства пътували от село на село за да показват уменията си. Богатите семейства винаги позволявали да се тренират бойни изкуства в къщите им главно защото след като се разпространяла новината, местните бандити и крадци не смеели да ги нападат и избягвали къщите им.

JS: Значи в началото сте учили Чан-Цюан от Zhao Zhong?

MR. DI: Да, учех Чан-Цюан около седем-осем години. После започнах да уча Син-И от него. Син-И-Цюан-а на Zhao Zhong идва от Liu Huapu, който е бил ученик на Shang Yunxiang (ученик на прочутия майстор Ли Цуни). Zhao Zhong ни каза че когато той започнал да изучава Син-И, в началото е трябвало да стои в Сан Ти Шъ около три години и половина.Това е било защото е имал много силна база в Чан-Цюан.

SHANG YUNXIANG и Син И Цюан стил Шан (SHANG STYLE XINGYIQUAN)


Shang Yunxiang (1864-1937 г.), styled Jiting, родом от Leling в провинция Шандун. Като дете отива с баща си в Пекин,който вършел бизнес там. По това време Шан учил Gongli Boxing от Ma Dayi, и вярвайки в уменията си предизвикал Li Cunyi (който бил известен с умението си със сабя-дао и за умението си бил именован Дан Дао -"Единичната Сабя"- Li Cunyi), но бил лесно победен от него.Тогава започнал да учи Син-И-Цюан от Ли и скоро станал един от най-добрите му ученици. Guo Yunshen (Го Юншен) разпознал невероятното умение на Shang Yunxiang и му предал много тайни методи. Под ръководството на Го, Шан специално наблегнал на развитието на сила на краката и скоро станал известен като "Буда с железните крака"(Тие туй фо) (бел.преп.-"Buddha with Iron Legs" [Tie Tui Fo]).
Шан наследил три умения с които Го Юншен бил известен - "Half-step бън цюан" (бел.преп. - "Half-step Crushing Fist"), ударяне с дантян (бел.преп.- "Striking with Dantian") и "Long Pole" (Da Ganzi); дълъг прът, дълго оръжие). Шан премерил сили с много (бел.преп. - many като количество) известни майстори на неговото време, включително Feng Luozheng (експерт по Шуай-Дзяо (китайска борба) и Ба-Фандзъ-Цюан (бел.преп. - Bafanzi Boxing), Ma Xiu (експерт по Ба-Дзи-Цюан и дълго копие) и други, и ги победил всичките. Shang Yunxiang преподавал по различен начин през различните периоди от живота си, и даже ученици учили при него по едно и също време учили различно.Общо взето ранните му ученици учили "Стар стил", който може да се смята за ортодоксалния Хъбейски стил. Това било главно стила на Li Cunyi сериозно повлиян от метода на Го Юншен. По-късно следвайки примера на учителя си (Li Cunyi също сменил стила си след като трябвало да избяга в провинция Шанси след като „Бунта на боксьорите” бил смазан през 1900 г. и се свързал с местни практикуващи Син-И) и заедно с растящият му опит и разбиране на Син-И - Шан постепенно модифицирал оригиналния стил в това което е известно като Син-И-Цюан стил Шан ("Нов стил"). Ранните ученици на Шан - включително Liu Huapu - учили "Стар стил", докато тези които обучавал към края на живота си - като например Li Wenbin и Shang Zhirong (дъщерята на Шан) - учили "Нов стил".

Shang Yunxiang (1864-1937 г.)


Син И стил Шан набляга на стоене в сантишъ и практикуването на Eagle Seize (Ying Zhuo)(бел.преп. - дали се има впредвид Ин Син - форма на орела - едно от 12-те животни), който се счита за mother fist (Mu Quan) на неговата система. Практиката на Eagle Seize (орлово сграбчване) учи на "повдигане-пробиване-падане-обръщане"(ци-дзуан-луо-фан) (бел.преп. - "Rising - Drilling - Falling - Overturning" (Qi Zuan Luo Fan)) и развива "Wave Overturning Power" (Fan Lang Jin) - уникалното усилие (или специфично умение) на Син-И. То също така позволява и наработването на умението "краката удрят на 70%, ръцете удрят на 30%" (т.е. при удара повече сила идва от краката), "the intent of moving forward is like wind sweeping the ground" - "Wading Power" (Tang Jin) (бел.преп.- идеята да се движиш като вятъра помитащ земята (тан дзин)) and "Stepping on Power" (Cai Jin) (бел.преп. - сила идваща от стъпката). Освен Петте Елемента (в системата на Shang Yunxiang пи-цюан се изпълнява с юмрук и предмишница, не с длан както се прави във всички други клонове на Хъбейския Син-И-Цюан) и Дванадесетте животни, системата му включва следните single empty hands routines: Linked Fists (Lian Huan Quan), Six Harmonies (Liu He), Eight Postures (Ba Shi), Twelve Powerful Strikes (Shi Er Hong Chui) and Mixed Strikes (Za Shi Chui); matched empty hand routines: Five Elements Cannon (Wu Xing Pao) and Safe Body Cannon (An Shen Pao); weapons routines: Five Elements (Wu Xing), Linked (Lian Huan) and Six Harmonies (Liu He) всяка от които изпълнена с сабя (дао), дзиен(меч), тояга(гун) и копие (цян) също както и с редки оръжия Unicorn's Horn Broadsword (Lin Jiao Dao) and Phoenix Wing Dang (Feng Chi Dang; вид копие с допълнителни луновидни елементи точно зад върха на копието). Всички техники с празни ръце и с оръжие се характеризират със специфично и уникално усилие (специфична тренирана сила - дзин) в стил Шан (бел.преп.-Shang style power). В учението си Шан набляга на Вътрешна сила (ней дзин),забранява се задържането на дъха и използването на отделни мускули, вместо това се насърчава отпускането и чрез естествени, хармонични движения се развива бърза, силна и твърда експлозивна сила (бао фа дзин) (бел.преп. - swift, violent and hard Explosive Power (Bao Fa Jin). Твърдата сила се(Gang Jin) се смята че се придобива когато практикуващите достигат нивото на "Удрям силно, напредвам силно, нищо не е преграда"(бел.преп.-"Striking Hard Advancing Hard Nothing Is Obstacle" (Ying Jin Ying Da Wu Zhelan)). Следващата стъпка е да се разбере, че твърдостта се съдържа в мекотата. "Releasing Power when Touching with the Body" (Zhan Shen Cong Li), "Gradually Releasing when Moving Slowly" (Nuan Dong Zhu Fa) refer to "Wave Overturning Power" (Fan Lang Jin); "Power is Released Once Intent Moves" (Yi Dong Jin Fa), "Explosive (Power) means Shaking and Explosive (Power)" (Jue Shi Dou Jue Ye) refers to "Shaking and Extorting Power" (Dou Lou Jin); "Exploding Power" (Zha Jin) compared to "Squeezing - Bursting - Picking Beans" (Zheng Beng Zhai Doujiao; Бележка:освобождаването на "Експлозивна сила" е близко до следния процес : когато шушулка с зърна изсъхне и стане чуплива и се стисне от двете страни,тя се пръска внезапно и зърната изхвръкват(бел.преп.-Note: releasing "Exploding Power" is similar to the following process: when a pod containing beans becomes dry and brittle, once squeezed from both ends, it bursts all of a sudden throwing the beans out)). Следващата стъпка е да се стреми към Неутрализиращо усилие (хуа дзин) (Hua Jin) of "Releasing Without Intent" (Bu Yi Er Fa) (освобождаване без намерение; т.е. спонтанни действия в боя).





JS: Защо е трябвало да стоите по толкова време ако сте имали умение в друго бойно изкуство?

MR. DI: Точно защото бях добър в друго бойно изкуство! Неговият учител го карал да стои три години и половина и не му е показвал нищо през това време. Казал му да стои по толкова много за да "изтрие" Чан-Цюан-а от тялото си. Моят учител сигурно е щял да стои още ако Wu Zizhen (председател на  Si Min Boxing Society, grand-disciple of Geng Jishan) не помолил Liu Huapu да обучава Zhao. По онова време обучението по бойни изкуства е било различно - когато учителя ти казва да стоиш, ти просто стоиш и не можеш да помолиш учителя да ти покаже някакви нови движения.Учениците не смеели да питат. Но след като Liu Huapu започнал да показва Син-И на Zhao Zhong, на него му отнело само половин година да научи цялата ситема. Zhao Zhong ни каза че през зимата те практикували носейки Mian'ao (палта подплатени с памук). Поради изискването в Син-И лактите да се държат близо до тялото, след известно време памучната подплата излизала защото постоянното триене на ръкавите в тялото протривало външния плат. През лятото докато практикували сантишъ земята наоколо била мокра от потта им.

JS: Какво стана с учителя ви, Zhao Zhong?

MR. DI: По време на Културната Революция (1966-1976 г.) той беше преследван от Хунвейбините (бел.преп. - Red Guard). По онова време беше важно в какво семейство си се родил. Въпреки че беше роден прост селянин, неговите умения в бойните изкуства бяха известни преди освобождението(1949 г.) и той беше член на Zhen Ji Dui (организация за опазване на обществената сигурност);освен това ,той участвал в San Qing Tuan (младежка организация при националистическата партия). Беше обвинен, че е против Мао Дзедун и комунистическата партия. Zhao Zhong каза, че никога не е бил против Мао Дзедун или Комунистическата партия, но въпреки това беше принуден да застане пред портрета на Мао и да признае вината си. Zhao Zhong не беше доволен,за това взел металната значка с портрета на Мао и я забил в челото си (бел.преп. - so he took the metal badge with Mao Zedong's portrait and stacked it into his forehead). Хунвейбините сметнали това за неуважение към Мао изапочнали да бият Zhao с пръчки. Zhao's lower back was seriously hurt. Zhao по късно почина от uremia (вероятно от повредени от боя бъбреци). Освен това нрава му беше много лош. Веднъж се ядосал на семейството си  и ударил по масата чупейки я на две.
По това време след като свършех с заниманията си по Син-И аз ходех по различните паркове в Пекин и гледах хора практикуващи боини изкуства.Веднъж видях У Бинлоу (известен експерт по Чуо-Дзяо-Фън-Дзъ) да преподава близо до Забранения Град и ми хареса стила му. Беше около 1973 г. Аз се приближих към У Бинлоу и попитах дали е възможно да уча от него. У ме попита дали съм тренирал бойни изкуства преди. Когато научи че  Zhao Zhong ми е учител, той каза че познавал Zhao добре и те са много добри приятели. У ми каза да му занеса кратка бележка от учителя ми (като препоръка). Когато казах на Zhao Zhong че искам да уча Чуо-Дзяо-Фън-Дзъ при У Бинлоу той много се зарадва и не само се съгласи, но и реши да иде с мен да навести стария си приятел. Бях голям късметлия да имам Zhao Zhong за мой учител - той нямаше никакъв sectarian bias и не мислеше, че не е подходящо негов ученик да учи и при друг учител.

 

Чуо-Дзяо-Фан-Дзъ и У Бинлоу


Чуо-Дзяо-Фан-Дзъ-Цюан е смесица от Чуо-Дзяо (изкуство използващо много ритници, включително много взискателни към тялото (бел.преп. - many - много на брой), изискващи добра гъвкавост и сила на краката) и Фан-Дзъ-Цюан (известен с техниките си с ръце и идеи относно промените. Чуо-Дзяо („Тъпчещо стъпало”) е едно от най-старите бойни изкуства в Китай. То се разклонява от Бокса на семейство Вен от династията Сун (960-1279 г.), който известният генерал Qi Jiguang (1528-1587 г.) от династията Мин смятал за най-ефективния стил за своето време. Чуо-Дзяо се смята за представител на известните "Северни Крака". Понастоящем Чуо-Дзяо-Фан-Дзъ съществува в три варианта практикувани в провинция Хъбей, Пекин и Североисточен Китай (бел.преп. - пекински, хъбейски и ляонински). Техниката се състои от: Военни Форми(Wu Tangzi), т.е. Чуо Дзяо,който набляга на ритници, с широки, отворени позиции и фокус на твърда сила; Граждански Форми (Wen Tangzi), т.е. Фан-Дзъ, с по компактни движения, комбиниращ твърда и мека сила; Ди-Тан-Цюан (бел.преп - Tumbling Boxing), подготвящ за бой (бел.преп.- страикинг) на земята и за който се твърди че е бил ядрото на оригиналния бокс на семейство Вен.
Някои изследователи са забелязали много прилики между Син-И и Чуо-Дзяо-Фан-Дзъ, и предполагат че двата стила може би идват от един и същи източник - Бокса на семеиство Вен - и че вероятно Син-И (бел.преп. - Xinyi/Xingyiquan) вече е съществувало през династията Мин (засега всички достоверни документи се отнасят до 17 век).Тези твърдения изискват подробно изследване на "Тренировъчния метод на семеиство Вен (Wen Jia Jiaoyu Shu), книга от династията Мин която е една от класическите трудове по Чуо-Дзяо и все още не е направена обществено достояние.
У Бинлоу(1898-1977 г.), styled Wu Xuehai, родом от окръг Xiong провинция Хъбей, от детсвото изучавал бойни изкуства от Веи "Железните Крака" Занкуи, известен майстор по Чуо-Дзяо-Фън-Дзъ. През 20-те години на 20 век У отишъл в Пекин където се сприятелява с много известни експерти по бойни изкуства по онова време, включително Wu Zizhen (Син-И-Цюан), Chen Fake (Тай-Дзи-Цюан стил Чън), Chang Zhenfang (Джа-Цюан) и други. През 40-те години У Бинлоу основава Beijing Yilin Wushu Association и преподава бойни изкуства из града.У Бинлоу бил много известен с уменията си в Чуо-Дзяо, Фан-Дзъ, Ди-Танг-Цюан, а също така и с гъвкави оръжия, и специално камшик "Тигрова опашка" (Hu Wei Bian; железен камшик с 9 секции) - откъдето и прякора му - "Flowery Whip" (Hua Bian) Wu Binlou (бел.преп. - "Цветистия камшик").У Бинлоу бил много уважаван в Пекинското общество занимаващо се с боини изкуства заради уменията си и заради своята "Воинска Добродетел"(Wu De). [според "The Register of Beijing Contemporary Martial Artists", Beijing 1998 (бел.преп. - Кой кой е в съвременните бойни изкуства в Пекин)].



JS: Колко стар беше У Бинлоу по това време?

MR. DI: Беше в ранните 70.

JS: Как е възможно да се учи такъв физически взискателен стил от него?

MR. DI: У Бинлоу всеки ден караше колело до северната порта на Забранения Град (дворецът Гугун) за да преподава бойни изкуства. Той отиваше там много рано,преди всички останали. Веднъж исках да съм там преди него,за това станах рано и бях на мястото преди 6:00 ч. сутринта. Беше все още тъмно и аз си мислех че няма никой там. Изведнъж видях някой - У Бинлоу беше вече там! Попитах го кога е дошъл и той каза че не знаел - не бил спал добре и затова дошъл. На следващия ден реших да стана още по-рано - в 3:00 сутринта и бях на мястото където практикувахме към 4:00. Бях сигурен, че никой не може да е там. За моя изненада У Бинлоу беше там, тичайки и загрявайки! Той нямаше телевизор, живееше сам (имал е три жени и всичките починали) и затова след вечеря той нямаше какво да прави и си лягаше много рано. Ъ Бинлоу също знаеше и Син-И-Цюан - Шансийски стил. У бил в Шанси и учителя на неговия учител - Wei Changyi - даже преподавал Чуо-Дзяо-Фън-Дзъ в Шанси, разменяики го за Син-И с Li Fuzhen. Wei Zankui (ученик на Wei Changyi и учител на У Бинлоу) бил известен като "Железните Крака" (Tie Tui) Wei Zankui. Wei Zankui закалявал краката си by rolling the shinbones with a rolling-pin, и посля ги удрял с торбички с пясък.Освен това закалявал дланите си като удрял дървета. Краката му били толкова здрави, че каруца с железен обков на колелата можела да мине през краката му без да го нарани. Откъдето и прякора му - Железните Крака.
Wu Binlou беше много здрав - много по-здрав от хора на неговата възраст и вероятно здрав колкото хора 10-20 години по млади. Разбира се не беше здрав като младите хора, тийнеиджърите. Кръста му, краката имаха по-лоша гъвкавост в сравнение с младите хора. Но той имаше много опит в боя и имаше истинско умение. Веднъж на тренировки той ме помоли да го ударя в предмишницата. Тъй като по това време аз бях към края на 20-те ми години,а той беше над 70, ръцете му бяха тънки и аз се опасявах да не го нараня ако използвам много сила. След удара той забеляза, че не използвах много сила и ми заповяда да ударя с всичката сила която имам. Аз направих както той ми каза и...едвам издържах болката. Беше като да удариш метална пръчка и ръката ми веднага се поду на мястото което имаше контакт с предмишницата на У. У беше много добър в Ди-Тан-Цюан (Tumbling Boxing, стил предназначен за бой на земя) и на възраст 60 години все още можеше да направи няколко somersaults in a row.

JS: В наши дни е много трудно да се намери някой като Zhao Zhong, който да представи свой ученик на друг учител. Повечето учители твърдят че техния стил е по-добър от другите и по-скоро биха насърчили учениците си да не учат от други.

MR. DI: Всъшност не трябва да се обръща много внимание на някои феномени които са често срещани в обществото занимаващо се с бойни изкуства в Китай. Често срещано е хората да твърдят, че техния стил е по-добър от другите; иначе никой нямаше да иска да тренира при тях. Има и друг момент - някои практикуващи търсят високо положение в даден стил и за да го постигнат те стават ученици на учител с по висок ранг (Beifen Gao) във фамилното дърво. Всъшност те вече са притежавали някакви умения и не учат от новия учител. За това мисля, че е важно да се види техниката на един практикуващ, за да може да се определи от къде идва изуството му.

JS: Кога започнахте да изучавате Ба-Гуа-Джан от Li Ziming, през 1979 г. ли?

MR. DI: Не, аз бях последния от първата му група ученици, които той прие за последователи (бел.преп - last one in the first group of students he accepted as disciples). Беше около 1975 или 1976 г.

JS: Кои бяха в тази група?

MR. DI: Бяхе осем човека - първо беше Wang Shitong, Ma Chuanxu, Sun Hongyan, Ma Ling, после  Yang Jiacang, Wang Tong, Zhao Dayuan и аз.


JS: Защо решихте да станете ученик на Li Ziming? Все пак вече сте учили Xingyi and Chuo Jiao Fanzi...

MR. DI: Има стара поговорка "Ръце от Син-И, крачки от Ба-Гуа" (бел.преп. - "Xingyi hands, Bagua steps" (Xingyi de Shou, Bagua de Zou)) – Син-И има много добра техника с ръце, докато Ба-Гуа има много добра работа с крака (бел.преп. - footwork). "Няма да се страхуваш и от демони ако практкуваш Син-И и Ба-Гуа" (Xingyi Jia Bagua Shengui Dou Bu Pa). Откъдето щом изучих Син-И,исках да уча и Ба-Гуа и работата му с крака. Kang Gewu и аз бяхме много добри приятели и за това го попитах за съвет. По онова време знаех само за Gao Ziying който да е много умел в Ба-Гуа. Kang предложи да уча от Li Ziming. Аз не знаех много за Ли, защото по онова време той не беше известен като Gao Ziying. Li Ziming стана известен след като се основа Пекинската Асоциация за Изучаване на Ба-Гуа-Джан  и гроба на Дун Хайчуан беше екскавиран и преместен. Освен това понеже Gao Ziying беше учил известно време при Guo Gumin (Li Ziming's older "gongfu brother"), той наричаше Li Ziming "чичо" (в семейството на Ба-Гуа). Положението на Li Ziming беше също така високо понеже беше оказал поддръжка на Комунистическата Партия - през 30-те години; той защитавал нелегална група на Комунистическата Партия, от която един човек станал заместник кмет на Пекин. Li Ziming им оказвал и финансова подкрепа.


                             

JS: Участвахте ли в екскавацията на гроба на Dong Haichuan?

MR. DI: Да, участвах. Идеята да екскавираме гроба на Dong Haichuan беше предложена за първи път от Master Li (Ziming) и Kang Gewu. По това време мястото където се намираше гроба му беше доматена плантация. Гробницата беше незабележима - даже надгробните камъни бяха под земята. От къде знаехме къде е гробницата? Имаше един старец, член на семейството, което беше отговорно за пазенето на гроба откакто Дун бил погребан. Той ни каза точно къде се намира гробницата. Ние почнахме да копаем там и я намерихме заедно с четири надгробни камъка (бел.преп. - stone tablets). Тези камъни бяха преместени в Пекинския Институт по Физическо възпитание и по-късно в общественото гробище Wan'an.

JS: Намерихте ли ковчега?

MR. DI: Да, и него го намерихме. Открихме, че е бил обран - имаше дупка в ковчега през която беше влезнала кал. Вътре нямаше нищо - само кости и няколко копчета. Ние преброихме костите и ги измерихме на размер.

JS: Dong Haichuan висок ли е бил?

MR. DI: Не, не е бил.

JS: Все пак повечето източници описват Дун като висок и с дълги ръце...

MR. DI: Съдеики по размера на костите той е имал широки рамене и едър гръден кош.От където следва, че би трябвало да е бил много силен физически. Сигурно е приличал много на известния му портрет(от Quan Kaiting).
По късно Пекинската Асоциация за Изследване на Ба-Гуа беше основана като първата неправителствена организация по бойни изкуства. След това Пекинската Асоциация за Изследване на Сан-Хуан-Пао-Чуй („Гръмотевичните удари на трите императора”) беше създадена; Пекинската Асоциация за Изследване на Син-И беше трета. Zhao Dayuan и аз посещавахме всички стари учители по Ба-Гуа по това време. Имах рядката възможност да се срещна с тях и да ги интервюирам. Все още си пазя бележките, които съм си записал по време на посещенията си.

JS: Можете ли да разкажете повече за историята на Пекинската Асоциация за Изследване на Син-И?

MR. DI: След като Пекинската Асоциация за Изледване на Ба-Гуа беше основана, тя даде добър пример на другите стилове и практикуващите Син-И в Пекин също поискаха да основат тяхна организация. През 1982 г. аз говорих по този въпрос с Zhao Dayuan, my older gongfu brother, и Kang Gewu, и те оказаха съдеиствие. После посетих старите маистори по Син-И в Пекин и ние имахме десет събрания преди да бъде официално одобрена асоциацията ни на 15 март 1983 г.


JS: Кой беше първия президент на асоциацията?

MR. DI: Ние поканихме Sun Jianyun (дъщерята на Сун Лутан) да стане първия президент на асоциацията и тя се съгласи. По-късно на шега тя казваше, че е трябвало да приеме съдбата си...Въпреки това повечето дейности на асоциацията бяха организирани от Zhang Baoyang (ученик на Wang Jiwu), Bao Yucao (ученик на Liu Caichen) и мен.След година Zhang Baoyang беше избран за президент (той беше представител на президента преди това). Zhang беше президент два мандата. Той беше избран и за трети мандат, но той предложи поста на Luo Dacheng (синът на Luo Xingwu) (по това време Zhang отвори клиника по Традиционна Китайска Медицина (ТКМ) в Xinji, родния му град) който беше президент следващия мандат. След изборите през 1996 г. аз съм президента на асоциацията.


JS: Какви стилове Син-И се практикуват в момента в Пекин?

MR. DI: Най-популярния стил идва от Shang Yunxiang. После стила на Сун Лутан, клона на Song Shirong (Xu Fanzeng е един от представителите на клона му), Wu Zizhen от Si Min Boxing Society (Niu Baogui е главния представител на този клон), Li Xinggong от Хънанския клон на Син-И-Лю-Хъ-Цюан, Three Lis from Dingxing (Dingxing San Li - т.е. трима ученици на Li Cunyi от Dingxing, провинция Хъбей: Li Caiting, Li Wenting and Li Yueting). Има и още много по-малки клонове като например Син-И стил Дай (от семеиство Дай), клона на Dong Ziying,и т.н.

 

JS: Моля разкажете ни повече за теорията на Син-И.

MR. DI: Голям брой текстове върху теорията на Син-И публикувани през първите десетилетия на 20-ти век използват много термини взети от Даоската класика. Аз направих сравнение на термините и тяхната връзка с "Трите стъпки на умението"(Сан Ба Кунг-Фу), най-важната теория в Син-И (бел.преп. - ще бъде преведена и публикувана като отделна статия:

(бел.преп. - следва таблица коят не мога да предам в табличен вид :(надявам се да е разбираема в този)


ТРИТЕ СТЪПКИ В РАЗВИТИЕТО В Син И Цюан

(бел.преп. - I.;II.;III. са суответно първи,втори и трети етап в развитието:

I.Obvious Power (Ming Jin) - явна сила (мин дзин)
II.Hidden Power (An Jin) - скрита сила (ан дзин)
III.Neutralizing Power (Hua Jin) - неутрализираща сила (хуа дзин)
     
Принципа на Трите Нива (San Ceng Daoli) - I.трансформирането на дзин в ци; II. - трансофрмиране на ци в дух(шен); III. трансформиране на духа(шен) и връщане към празнотата празнота (Xu)
Вид сила I.сила на цялото тяло(шен дзин); II.вътрешна сила (ней дзин); III.мека неутрализираща (Rou Hua)
Вид сила видяна от погледа на атакувания - I.експлозивна сила (бао фа дзин); II.пронизваща сила (тоу дзин); III.лепкава сила (Nian Jin)
Връзка между базовата техника и вътрешната практика - I.съсредоточаване на базовата техника и основите (дзи фа); II.техника и вътрешана практика (ней гун) са еднакво важни; III.съсредоточаване върху вътрешната практика, второстепенно върху техниката
Промени - I. промяна на усилието (хуан дзин); II.промяна на физиката (Tizhi); III. Change of Disposition (Qizhi)
Закаляване - I.тяло; II.сила на ума (willpower); III.Mentality
Способности - I.трениране на собствената физическа сила; II.трениране на инстинктите; III.използване на потенциала.
Посоки на практиката - I.от вън се тренира вътрешното; II.от вътре се тренира външното; III.няма отвън,няма отвътре
Силата е свързана с - I.практикуване на формата(син); II.практикуване на мисълта(И); III.практикуване на духа (шен)
Stage Formed in Cerebrum Through Movements  - I. Following Patterns;II. Analyzing; III. Automatic.
Ниво на съзнателността в контролирането на движенията - I.съзнателност; II.ниска съзнателност; III.подсъзнателност.
Скорост на движенията - I. бързи;II. бавни; III. бързи и бавни
Израз на трите вътрешни хармонии - I.сила и ци се комбинират(свързват)(Li Yu Qi He); II.ци и мисълта се комбинират (Qi Yu Yi He); III.мисълта и духа се комбинират(Yi Yu Shen He).
Увеличаване и отричане на силата - I.елиминира се "тромавата сила" (Zhuo Li); II.елиминира се твърдата сила(Gang Jin); III.усилва се мекотата и ефективността на неутрализирането.
Израз на силата - I.твърда,внезапна и енергична (Gang Meng); II.мека и следваща (Rou Shun); III.противопоставяне на твърдостта с мекота (Gang Rou Xiang Ji).
Следване на изискванията - I.стриктно се следват изискванията; II.негласно съгласяване с изискванията; III.естествено съгласяване с изискванията.
Позиции(стойки) - I.първо отворени и широки; II.после компактни; III.търсене на заобленото и пълното.
Цел в наработването на усилие (специфична тренирана сила - дзин) - I.търсене на твърдост чрез комбиниране на силата на цялото тяло; II.търсене на мекота чрез отпускане и подвижност; III.търсене на превъзходство чрез умение и ловкост.
Практикуване на скоростта - I.търси се плътност (на цялото тяло) чрез бърза практика; II.търсене на дължина (разтягане на сухожилията) чрез бавна практика; III.замяна на скоростта с Facility.
Израз на движенията - I.повдигане и падане подред,едновременно (Qi Luo Zheng Qi) II.силата е кръгла и мисълта е далечна(Jin Yuan Yi Yuan); III.духът и мисълта Permeate (Shen Yi Guan Tong).
Приложения - I.акцент на атаката; II.акцент на ограничаването ;III.акцент на пренасочването и неутрализирането.
Звук от допира на краката в земята - I.с звук; II.без звук; III.внезапен гръм в тишината.
Силата е изразена в - I.ръцете; II.лактите; III.тялото.
Координиране на Ци и Дантян по време на освобождаването на усилие - I.ци се потапя в дантиен; II.ци се събира в дантиен; III.ци се движи в дантиен.
Координация между ци и мисълта - I.ци забързва силата; II.насочване на ци с мисълта III.няма мисъл няма ци.
Употреба на ци - I.насочване на ци чрез силата; II.Nourishing Spirit with Qi (Yi Qi Yang Shen); III.насочване на ци с духа(Yi Shen Yu Qi).
Трениране на дантян - I.долен дантян; II.среден дантян; III.горен дантян.
Израз на дишането - I.изразено външно (нагласяване на дишането); II.изразено вътрешно (нагласяване на дишането така че вдишването да е дълго); III.съществува без да има проява - Fetal Breathing (Tai Xi).
Дължина на дишането - I.дълго вдишване и много кратко издишване, кратко и мощно; II.дълго вдишване и дълго издишване, мекото става деликатно, удължава късото и го прави дълго; III.дължината на вдишването и издишването са по желание, продължително, деликатно и равно, дълго и дълбоко.
Изисквания към дишането - I.нагласяване; II.координиране; III.ниво на естествена хармония.
Фокус (съсредоточаване) на практиката - I.форма(син); II.мисъл(и); III.няма форма,няма мисъл(Wu Xing Wu Yi).


Горната съпоставка бе направена от г-н Ди

JS: Какво мислите за връзката между Син-И-Цюан и Традиционната Китайска Медицина (ТКМ)?

MR. DI: Твърди се че Петте Вътрешни Органа (Wu Zang, Сърце, Черен дроб, Spleen, Бял дроб и Бъбреци) са непосредствено свързани с Петте елемента (Five Elements Fists (Wu Xing Quan)). Но какво е все пак точната връзка? Това е труден за отговор въпрос. Петте елемента са свързани с Метал, Дърво, Вода, Огън и Земя (Пет елемента или Петте стихии - У Син). В ТКМ петте вътрешни органа са също свързани с Петте елемента. ТКМ използва Ин/Ян и Петте елемента като водещи принципи в теорията си. Взаимоотношения, пораждането и унищожаването между Петте елемента,промените им изграждат основата на ТКМ. Защо Син-И-Цюан-бойно изкуство създадено за реален бой - използва ТКМ теория и термини? Така е защото докато искаш да си ефективен в боя, за да можеш да използваш изкуството за бойни цели, трябва да си с добро здраве. Затова Син-И приема теорията на Петте елемента от ТКМ. Някои твърдят, че няма връзка между Петте елемента в Син-И-Цюан и Теорията за Петте елемента в ТКМ. Обаче за да разберете връзката не трябва да бъркате Петте Вътрешни Органа от ТКМ с органите определени от анатомията на западната медицина. Органите на ТКМ всъщност са цели системи и физиологични функции на тялото,а не отделни части от тялото.
Защо старите маистори са свързали Петте Елемента от Син-И-Цюан с Петте Вътрешни Органа (както можем да прочетем в старите ръководства по бойни изкуства)? Причината е за да може "да се направи вътрешността (вътрешните органи) и да се заздрави (бел.преп.-strengthen) външното(тялото)". Но връзката между Петте елемента от Син-И-Цюан и Петте елемента от ТКМ не може да бъде разбрана от начинаещ. Това е като да обясняваш висша математика на ученик в началното училище. Нужно е достигането на високо ниво в практиката на Петте елемента от Син-И-Цюан за да може да се "усети" тази връзка. Вътрешните органи се управляват от автономна нервна система. Движението на тялото може лесно да се контролира от мисълта (съзнанието). Но не можете да контролирате ритъма на сърцето или дишането си. От друга страна Ци-Гун позволява да се контролират тези функции до някаква степен. По същия начин в бойните изкуства,след достигането на високо ниво на умение, то позволява на практикуващия да има известно влияние над тези функции. Следователно чрез практиката на боините изкуства несъзнателното движение постепенно става съзнателно(бел.преп. -involuntary movement gradually becomes voluntary). Това разбира се не значи че ако искате да спрете действията на сърцето си, то ще спре да бие. По скоро става въпрос за някакъв контрол, така че тези функции съзнателно да се подобряват. Затова казваме че "разсичащия юмрук"(пи цюан) тренира белия дроб, "пробиващия"(дзуан цюан) тренира бъбреците, разбиващия (бън цюан) тренира черния дроб, оръдейния (пао цюан) тренира сърцето и напречния (хоризонтален, хън цюан) тренира Spleen (далака). Вярвам че връзката е по скоро връзка между меридиани (Jingluo,мрежа проходи из тялото през които тече жизнената енергия) с нервната система,мисълта.
Китайските бойни изкуства имат още една обща черта с ТКМ - и двете системи се базират на собствния опит на практикуващия. Ако нямате този личен опит, ако не сте достигнали определено ниво на уменията си, няма да можете да разберете за какво говорят старите ръководства по бойни изкуства. Въпреки, че можете да казвате че разбирате думите на старите майстори, ако нямате личния опит,това теоретично познание не струва нищо. Това е главната черта на древната Китайска култура и знания.
Относно връзката между Петте елемента в Син-И и ТКМ - искам да проведа научно изследване за да анализирам Петте елемента от гледната точка на съвременната психология. Плана е да го направя заедно с Пекинския Университет по психология. Аз вече съм направил предварителни презентации, и тъй като имам определен опит, ще са нужни серия от тестове за да добием научни данни. След като публикувам първата си книга, бих желал да включа тези данни във втората ми книга - "Спортната психология на Петте елемента в Син-И".

     


JS: Вашият комплект видеодискове се смята за един от най-добрите учебни видеоматериали издавани в Китай. Първата книга ще покрива ли материала който вече е на разположение на видеодискове??

MR. DI: Книгата ще включва глави относно стълбова наработка (стълбово стоене, Zhuang Gong) в Син-И, Петте елемента в Син-И, Лян Хуан У Син Цюан (Свързани(непрекъснати) Пет Елемента), Дванадесет Форми(Животни) (бел.преп. - Ши Ър Син - 12 форми, но в практиката обикновенно се наричат 12 животни), Смесени удари (Za Shi), Eight Postures (Ba Shi), Twelve Powerful Strikes (Shi Er Hong Chui) и Eight Characters Method (Ba Zi Gong).

JS: Ще бъдат ли описани приложенията на движенията в книгата? Много от практикуващите бойни изкуства търсят не само описания на движенията им, но и практическото им приложение.

MR. DI: Да, книгата ще покрива и приложенията както на форми с празни ръце така и на форми с оръжие. Движенията ще бъдат детайлно описани, после важните моменти, специфични усилия (дзин), методи на учене (преподаване) и практика, най-често срещани грешки и как да се поправят,бойни приложения (в атака и защита), идея на движението и принципи как да се използва в бой. Този метод на представяне е приложен и за работата с празни ръце и за работата с оръжие.

JS: Говорейки за оръжие - какви оръжия по принцип(по традиционно) се използват в Син-И системата? Кои оръжия са присъствали в старата Син-И система и кои са били добавени впоследствие?

MR. DI: От гледната точка на старите ръководства по Син-И се казва че "оръжието е естествено продължение на тялото". Това означава че оръжията би следвало да се използват с използването на същите усилия (power) на тялото както и при техниките с празни ръце (бел.преп. - в текста обикновенно power се използва като "усилие"- дзин). Но все пак всяко оръжие има уникална форма и следователно и уникален метод за използването му. Копие, тояга, сабя, меч - те всички са толкова различни и разбира се употребата им ще е различна. Въпреки това усилието (power (Jin Li)) движещо ги ще е Син-И усилие; работата с крака (бел.преп. - footwork - предполагам че това е начин, метод на придвижване), нагласата(mindset), движенията (бел.преп. - movements - предполагам че се има в предвид типичния маниер на Син-И) ще бъдат характерните за Син-И. Майсторите от старото поколение казваха (казвали) че "трите най-добри системи с оръжие са копието на Син-И, сабята на Ба-Гуа и меча на Тай-Дзи". Казва се че Син-И е създадено на базата на работата с копие, за това вярвам, че практикуващите Син-И трябвада практикуват с дълго копие. Упражненията с копие развиват усилие (power), така че цялото усилие от тялото да може да бъде предадено на копието. Shang Yunxiang беше известен с своето дълго копие (long pole (Da Ganzi)) което използвал за да развива усилие (power); т.е. специфична тренирана сила (дзин).

JS: Но защо в Син-И има толкова много оръжия тогава?Сабя, копие, тояга, меч и много други?

MR. DI: Един учител изучавал Син-И,но харесвал да работи с тояга. Той изучил тоягата някъде другаде и вложил в движенията с нея методите на Син-И създавайки Син-И тояга. Друг учител харесвал меч и вложил в движенията с него, които бил научил другаде, методите на Син-И и така създал Син-И меч.

JS: Кои оръжия могат да бъдат намерени само в Син-И,но не могат да бъдат намерени в другите стилове?

MR. DI: Най-добрия пример е Сабята на Еднорога (Unicorn's Saber (Lin Jiao Dao)). Системата на Song Shirong е известна с това оръжие, но то също така било използвано и от Shang Yunxiang. Другите оръжия обаче се споделят и от другите системи - това са сабя, копие, меч и тояга както споменах.

JS: Ами Железните пръчици за хранене (Тие Куадзъ) които срещаме в стила на Wang Jiwu?

MR. DI: Това оръжие е представено в Син-И системата по-късно и формата (бел.преп. - таолу) е била също съставена по-късно. Това ни отвежда обратно към нещо, което вече сме казали - "оръжията са продължения на тялото". Старите майстори могат да вземат пръчици за ядене и да ги използват за бой, или да вземат бастун и него да използват - и винаги ще е усилие от Син-И (бел.преп.- Xingyi power), което са развивали чрез пактикуване на Син-И рпез целия си живот. Оръжията в Син-И се използват по друг начин в сравнение с другите стилове. Няма "цветисти" (бел.преп. - красиви) движения, всички техники са доста прости и полезни (употребими). Те не са красиви, но след като се развие Син-И усилие (дзин) и то бъде предадено в движенията на оръжието, те могат да бъдат смятани за красиви.


                                                                 


JS: Какво мислите за връзката на Син-И с други вътрешни боини изкуства като Тай-Дзи-Цюан и Ба-Гуа-Джан?

MR. DI: Тъй като Син-И-Цюан е бил създаден и е израснал в "градината на бойните изкуства" (бел.преп. - люлката на бойните изкуства), сигурно е приело доста и различни "подобрители". Аз смятам, че има много стилове в китайските бойни изкуства, които споделят подобни или еднакви части. Но тези части са изразени по различен начин - маниера, усилията и теориите за насочването им, принципите са различни.

JS: Някои казват, че отначало трябва да се започне практиката на вътрешните бойни изкуства с Син-И,после Ба-Гуа и накрая Тай-Дзи,което се смята за най-съвършенното бойно изкуство......


MR. DI: Има някаква истина в това твърдение. Но аз смятам твърдението, че Син-И акцентира на твърдостта докато Тай-Дзи акцентира на мекотата е едностранчиво.Син-И се стреми към баланс между твърдостта и мекотата (Gang Rou Xiang Ji); Тай-Дзи не е само мекота, то също така комбинира мекотата и твърдостта. Когато се използва усилие в Тай-Дзи,то също е твърдо,усилие на цялото тяло. Така, че да се казва че Син-И акцентира на твърдостта а Тай-Дзи на мекотата само показва, че се вижда само външната проява на изкуството и не се гледа по-дълбоко, където става ясно че всичко опира до баланс на мекота и твърдост. Но ако искате да развиете "координирана сила на цялото тяло" (Шен Дзин) за кратко време, Син-И е най- добрия избор. Защо? Защото в началото практиката на Син-И се базира на твърдата сила, стандартизирано е. После е по-лесно да се преработи твърдата сила в мека, без да се губи координацията на цялото тяло. Освен това Син-И акцентира на усъвършенстването на ограничен брой движения до съвършенство (Shao Er Jing).

Петте елемента(У Син Цюан) не трябва да бъдат смятани за методи на водене на бой (бел.преп. - техники)(Ji Fa), а за методи за наработване на усилие (Дзин Фа). Например практикуването на Разсичащ юмрук (Пи Цюан) е много стандартизирано, но в боя, без значение дали използвам длан, юмрук или лакът, ако посоката на движение е отгоре надолу и напред, те всички принадлежът на Пи Цюан. Или Бън Цюан(Crushing Fist) - ако мога да ударя по права линия, свързваща една точка с друга, това е все Бън Цюан, без значение дали е изпълнено по-ниско или по-високо; за Дзуан Цюан (Drilling Fist) по същия начин - движението ви трябва да съдържа винтовия елемент за да го направи Дзуан Цюан. Петте елемента са пет различни начина за използване на усилие (специфична тренирана сила - дзин), не просто отделни техники; вие решавате каква част от тялото да използвате в боя когато използвате едно от тези усилия и как да ги комбинирате.

Друго предимство на Син-И-Цюан е настъпващият му, агресивен маниер(Qi Shi). Така е заради теорията която Син-И използва - "отнасяй се с противника като със стръкче трева" (Shi Ren Ru Hao Cao), "Издигай се като вятъра, падай като стрела, бъди незадоволен от скоростта си въпреки, че вече си нокаутирал противника" (Qi Ru Feng Luo Ru Jian Da Dao Hai Xian Man), "Да победиш противника е като змия поглъщаща храната" (Sheng Ren Ru She Xi Shi). Тази теория упътва практикуващия Син-И психически. Старите ръководства по Син-И казват "Когато се срещнеш с противника, това е като огън изгарящ тялото ти" (Yu Di Hao Shi Huo Shao Shen) - аз вярвам, че тези изречения се отнасят до съзнанието ни, бойния дух, това което в наши дни наричаме "желание за бой", или с други думи - първа степен на бойна готовност (Yi Ji Zhan Bei). Това е психическата нагласа която трябва винаги да се поддържа когато се практикува Син-И-Цюан.


JS: Тези идеи звучат подобни на това което И-Цюан(Да-Чен-Цюан) търси...

MR. DI: Аз мисля че много от принципите на И-Цюан не са излезли извън теорията на Син-И-Цюан.Всъщност Син-И-Цюан първоначално е бил наричан И-Цюан. Докато И-Цюан се променял и развил собствени специфични методи, теорията му е идентична с тази на Син-И-Цюан. Между другото в старите ръководства Петте елемента биват наричани И-Цюан - Бокс на съзнанието, докато Дванадесетте животни – Син-Цюан (Бокс на животинските форми), от където идва и цялото име – Син-И-Цюан.

JS: Споменахте че Петте елемента учат на пет основни усилия. А за какво са Дванадесетте форми (животни) (Ши Ър Син)?


MR. DI: Има една причина да се учат (животински) Форми(Син Цюан),традиционен набор от движения. Причината е да се направи малка разлика от Петте елемента. Например в Форма на Змията (She Xing) се учи Повдигащо Усилие (Тяо Дзин, усилие насочено нагоре), което го няма в Петте елемента. В Tuo Shape се учи хоризонтално усилие което също не присъства в Петте елемента. Освен това Дванадесетте Форми учат на много нови техники, приложения - работа с краката, ритници, техники с ръце. Съществува също и Eight Characters Method (Ba Zi Gong)...

JS: Какво е Eight Characters Method?

MR. DI: Eight Character са: Zhan (Opening), Jie (Intercepting), Guo (Wrapping), Kua (Collapsing),  Tiao (Lifting), Ding (Propping), Yun (Waving), Ling (Leading). От гледна точка на усилията Ба Дзи Гун (Ba Zi Gong) също компенсира недостатъците в Петте елемента и Дванадесетте Форми. Аз вярвам, че всяка една от тези части от арсенала на Син-И-Цюан е била създадена в процеса на усъвършенстването (бел.преп. - perfecting) на изкуството. Например Guo (Wrapping) не съществува нито в У Син нито в Ши Ър Син, то е увиващо движение навътре. Между другото моят Ба Дзи Гун е различен от този който описва Jiang Rong Qiao. Например  Jiang казва че Zhan означава "посичам" (бел.преп. - "Slaying") и това е просто Пи Цюан (бел.преп. - Chopping Fist (Pi Quan)), окато в моя клон Zhan означава "отваряне", "разпростиране" (бел.преп. - "Opening up", "Spreading out") и означава да се разпрострат и двете ръце навън.


JS: Можете ли да ни разкажете малко за Трите Стари Юмрука (Lao San Quan)?


MR. DI: Трите стари юмрука (бел.преп. - Three Old Fists) са Дзуан (пробиващ), Гуо(обвиващ) и Jian (Stepping Forward) (бел.преп. - Zuan (Drilling), Guo (Wrapping) and Jian (Stepping Forward)). Аз смятам че те са Пи (разсичащ), Дзуан (пробиващ) и Бън (смазващ) (бел.преп. -Pi (Chopping), Zuan (Drilling) and Beng (Crushing)). Ако анализираме Петте елемента лесно се забелязва че Пао Цюан(Cannon Fist) е всъшност Бън Цюан (Crushing Fist) с допълнително движение на другата ръка; Хън Цюан (хоризонтален, напречен юмрук; пресичащ удар) много наподобява Дзуан (пробиващ). Поради тази причина мисля че Старите три юмрука трябва да са Пи - Дзуан - Бън. Тези са най-простите, най-бързи техники на Син-И. Пао Цюан (Cannon Fist), въпреки че е подобен на Бън Цюан (Crushing Fist), акцентира на усукването на кръста, което не е толкова явно в Бън. Хън Цюан(Horizontal Fist) може да бъде изпълнен по много различни начина, включително Ней Хън (вътрешен Хън), Шун Бу Хън (Хън с едноименна ръка, т.е. с дясна ръка при десен крак напред), Ао Бу Хън (Хън с разноименна ръка,т.е. с дясна ръка при преден десен крак), Шуан Хън (двоен Хън, изпълнен с двете ръце) и много други които добавят специални характеристики на Хън Цюан.


JS: Вашите "Zuan - Guo - Jian" значи са различни от тези които се споменават в Ръководството на семейство Дай по Син-И? В Син-И на семейство Дай "Jian" означава "Scissors", докато този за който вие говорите означава "Stepping Forward" и се асоциира с крачен метод (бел.преп. - stepping method)?


MR. DI: Да, йероглифите са различни. Всъщност е много често срещано имената на техниките или формите да се се пишат с различни символи, които обаче звучат по подобен начин. Например символа "Zha" от "Zha/Za Shi Chui" (означаващ Смесени Удари или Floodgate Postures), известна форма от Син-И, в Шанси означава "floodgate", но би трябвало да е "Za" означаващ "смесен". Подобна е и ситуацията с една друга форма - "An Shen Pao". В Шанси я наричат "Ai Shen Pao" (Cannon Close to the Body)  ("Ai" означава "близко"), докато в Хъбейското "An Shen Pao" (Safe Body Cannon) - "An" - "Safe", "Secure".
Така е заради различните диалекти, които се говорят и в двете провинции и факта, че много от практикуващите бойни изкуства не са били образовани. Относно "Za Shi Chui" - моето мнение е че символа "Za" "Смесени" трябва да се използва в името на формата - защото тя е съставена от различни движения идващи от Дванадесетте Форми - Лястовица, Петел, Ястреб, Орел, Кон също и от други техники които не могат да бъдат намерени нито в У Син нито в Ши Ър Син. Когато обясняват "Zha" - "Floodgate" практикуващите от Шанси казват че практиката на рази форма е като води на наводнение разрушаващи бента (бел.преп. - like floodwaters breaking through a dam).
Защо използваме символа "An" - "Спокоен" в формата за двама "An Shen Pao"? Защото честата практика на тази форма ще изгради усилие(сила,power) и скорост и следователно ще осигури безопасността на практикуващия. В Шанси се нарича "Ai Shen Pao" - "Cannon close to the Body" защото и двамата практикуващи са много близо един до друг когато практикуват формата. Аз не съм съгласен с последното обяснение защото старите наръчници по бойни изкуства ползват символа "An" - "Safe".

JS: Г-н Ди,благодаря ви много за това че споделихте вашето знание с нас!

Оригинала на интервюто може да намерите в сайта на Ярек Щиманский:

http://www.chinafrominside.com/

Категория: Син-И-Цюан /"Бокс на насочената воля"/ | Добавил: Доктора (22.01.2015)
Просмотров: 741 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Меню сайта
Категории раздела
Общи статии [18]
Син-И-Цюан /"Бокс на насочената воля"/ [17]
Ба-Гуа-Джан /"Дланта на 8-те мистични триграми"/ [11]
Тай-Дзи-Цюан /"Бокс на Великия Предел"/ [3]
И-Цюан/Да-Чен-Цюан /"Волеви бокс"/ [1]
Традиционни Кунг-Фу оръжия и др. [15]
Духовна култура, философия, Ци-Гун/Ней-Гун и езотерика [7]
Други стилове на Кунг-Фу и традиционни бойни изкуства [5]
Здраве и дълголетие [6]
И-Ли-Цюан /"Духовен и физически бокс"/ [3]
Кали/Арнис/Ескрима [7]
Вход на сайт
Поиск
Друзья сайта
  • Создать сайт
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0